Рухи довкола кар'єрів

«Укрзалізниця» дуже активізувалася з питання концесіювання кар'єрів, що їй належать. Фактично вона є державою в державі. Так повелося ще з радянських часів і триває донині. Своє виробництво і транспорт, своя міліція/поліція, СБУ тощо. Є всі атрибути.

Але зовнішні процеси не можуть не вплинути на внутрішні, й у самій імперії почали з’являтися тенденції, які в країні тривають уже давно. В першу чергу, звичайно ж, приватизація. Особливо у сфері, яка не стосується перевезень. Наприклад, «Укрзалізниця» є найбільшим виробником і споживачем щебеню. І, відповідно, найбільшим гравцем на цьому ринку. Ідея вивести зі свого складу підприємства, що вимагають величезних витрат на оновлення обладнання, кружляє в повітрі. Особливо якщо врахувати зростання цін на щебінь і неймовірний попит на нього. Як там співав Макаревич? «Вагонные споры — последнее дело»? У нашому випадку — найперша справа!

На останніх нарадах керівництва «Укрзалізниці» прийнято рішення про концесіювання і приватизацію майже всіх кар'єрів. Пов'язано це з різким зростанням попиту на щебінь з боку дорожньо-будівельних організацій, який викликаний амбітними планами уряду щодо будівництва нових доріг. Дефіцит уже зараз становить 30% і зростає такими темпами, що до серпня перевищить 50%. Ціна зросла майже на 150% (147, якщо точно). У деяких регіонах ціна вже досягла 730 грн/м3! Але залізниця майже не виробляла необхідних фракцій. До того ж зношування обладнання близьке до 100%, а значить, самостійно переобладнати кар'єри під попит не вийде. А ринок зростає, і ціна теж!

Ось тут і приходить на допомогу приватний інвестор. Природно, з вузького кола. Зате умови йому пропонують привабливі. По-перше, підприємства, що працюють, і ті, що працювали раніше, а значить немає витрат на геологорозвідку, планування території, розкривні роботи. По-друге — немає зовсім або мінімальні витрати на пошук персоналу. По-третє, є вводи електроенергії, вузли обліку та розподілу. Крім того, існують адміністративні та побутові будинки.

Є й мінуси — старе обладнання потрібно вирізати перед установкою нового, але це дрібниця на тлі плюсів. Особливо на тлі головного плюса — залізниця в особі «Укрзалізниці» буде змушена купувати щебінь і для своїх потреб. Погодьтеся, хороший базис, особливо якщо врахувати, що решта ринку виросла на 150%. Чому це надприбутковий проект? Тому що, навіть коли кар'єр буде в концесії «Укрзалізниці» та інвестора, залізничні фракції продаватимуться за собівартістю, яка вже включить у себе амортизацію нового обладнання і забезпечить попит на десятиліття. А решта фракцій будуть продаватися за комерційною ціною, яка, ми ж пам'ятаємо, зросла на 150%. А якщо кар'єр буде приватизований, то і та, й інша частина продукції будуть продаватися з прибутком.

Чим усе це закінчиться? Я думаю, це лише початок переділу ринку попиту одного з найбільш ходових і дефіцитних будівельних матеріалів. Ті, хто правильно оцінюють його, вже вибачте за метафору, поїдуть цим потягом. Хтось — у першому вагоні, а хтось — в останньому. А хтось на нього і не встигне. Ті, хто займається виробництвом щебеню поза «Укрзалізницею», вже оцінили потенціал цього ринку і прискоряться в реалізації своїх планів. Отже, процес перебудови буде не швидким через об'єктивні чинники, проте незворотнім.

 

Автор: Ельвіра Дівлекамова